Gamification (afsluttet)

Aktiverende kulturformidling

Et samarbejde mellem Aarhus Kommunes Biblioteker, Guldborgsund Bibliotekerne og Hjørring Bibliotekerne

Gamification er anvendelse af spilteknikker til at motivere brugeradfærd og styrke oplevelsen af potentielt set enhver type formidling eller produkt. Brugen af gamification er ikke afprøvet målrettet i biblioteksregi, derfor ville vi  udvikle og teste hvordan teknikkerne kan anvendes ift. børn, unge + voksne, da det er projektets tese at forskellige målgrupper kræver forskellige formidlingsstilarter for aktivt at modtage og engagere sig i de services, oplevelser og information bibliotekerne tilbyder. Biblioteksgamification blev testet online, i det fysiske biblioteksrum + i det lokale byrum.

Projektet løb fra 1. april 2013 til 31. oktober 2014.

Projektet afsluttedes med afrapportering (vedhæftet nederst), og en digital guide til den nysgerrige kulturformidler der gerne vil blive klogere på praktisk anvendelig gamification.